Ta hjälp av kunderna för att utveckla företaget

Det gäller att vara lyhörd som företagsledare och ta till sig av vad kunder och givetvis de anställda har att förmedla om företagets tjänster och produkter. Behöver ni erbjuda något mer, saknar kunden något i ert utbud och har dina anställda nya fräscha ideér? 

Ta tillvara på dina anställdas idéer och innovationer, de kan komma till stor nytta för dig och företaget på sikt och du vill hela tiden att firman ska fortsätta att utvecklas, inte stagnera. Se också till att du tar dig tid att ge dig ut och träffa dina kunder eller bjud in dem på uppföljningsmöten, lyssna på dem och använd dem som feedback. 

Ju tidigare ni är i er utveckling och kan lansera nya tjänster desto bättre står ni er i konkurrensen mot de andra företagen i samma bransch. Återkoppla hela tiden mot kunderna och hör vad de anser om den nya produkten eller tjänsten. Välj ut några referenskunder som får testa den nya produkten till ett reducerat pris, genom att ge bort gratisprodukter är det inte alltid säkert att det värdesätts lika mycket som om de betalat en liten slant för dem och du får felaktig feedback.

Ta tillvara på all kritik och åtgärda felen, se till att du har en bra rutin för allt detta och att det prioriteras så det blir riktigt gjort.